- De tarieven van verkeersboetes gaan per 1 maart fors omhoog. Het kan gaan om 10 procent of meer.
- Gesnapt worden terwijl je autorijdt met een mobiel in je hand kan een boete van 420 euro opleveren, tegen 380 euro in 2023.
- Er luidt kritiek op de verhogingen vanuit zowel de Tweede Kamer als het Openbaar Ministerie.
- Lees ook: 6 goede argumenten om een boete voor fout parkeren aan te vechten
Met ingang van 1 maart 2024 gaan de verkeersboetes fors omhoog. Bij snelheidsboetes gaat het om een verhoging van 10 procent, terwijl het bij andere boetes van het vervoermiddel afhangt, zo meldt de NOS.
Voor autorijden met een mobiel in de hand kun je nu 420 euro boete krijgen. De 10 procent verhoging bestaat deels uit een inflatiecorrectie van 5,7 procent, het andere deel moet de begroting sluitend maken.
De verhoging van boetes stuit op kritiek van een Kamermeerderheid. En volgens de NOS heeft ook het Openbaar Ministerie moeite met de verhogingen, omdat de hoogte van de sancties niet in verhouding staat met de strafbare feiten.
Gesnapt worden op onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats kan je 490 euro kosten, meer dan een boete voor een ‘droge klap’ waarbij je iemand geen letsel toebrengt, maar wel pijn. Een dader krijgt voor dit type mishandeling 400 euro boete, als het om de eerste keer gaat.
Verkeersboetes in 2024: dit betaal je
Bekijk hieronder de boetetarieven voor een aantal verkeersovertredingen. De lijst is grotendeels samengesteld door de NOS. Business Insider Nederland heeft deze aangevuld met de laatste drie overtredingen. Het volledige overzicht van het Openbaar Ministerie vind je hier.
Te zien is dat een aantal boetes nog meer stijgen dan 10 procent. De boetes voor onnodig links rijden op de snelweg en geen autogordel dragen, stijgen 12,5 procent naar respectievelijk 270 euro en 180 euro. Fietsers zonder voor- en/of achterlicht betalen met een boete van 70 euro 16,6 procent meer dan in 2023.
Volgens hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard gaan de verhogingen 'ontegenzeggelijk over financiën'. "Het helpt niets in het gedrag van verkeersdeelnemers", zei hij tegen de NOS.